L o a d i n g . . .
fitpic.ir   فیت پیک
1403-01-12

ورزش ژیمناستیک چیست؟

بسیاری از افراد به دلایل مختلف تمایل به ورزش کردن دارند، آن ها سعی می کنند یک ورزش کاربردی و جذاب انتخاب کنند. بر همین اساس از گذشته تا به امروز ورزش های مختلفی با ویژگی های اختصاصی معرفی شده اند. ژیمناستیک یکی از این ورزش های معرفی شده که متقاضیان بسیار زیادی دارد. بانوان و آقایان در صورت علاقه داشتن می توانند تمرینات مختلف آن را انجام دهد.

 قبل از اینکه ورزش ژیمناستیک را بگزینید، نیاز است که ابتدا آن را بشناسید.  بر همین اساس در این مقاله قصد داریم که شما را با ژیمناستیک،  فواید، مضرات و غیره آشنا کنیم. این اطلاعات برای شما بسیار کارآمد و مفید هستند با آن ها می توانید این ورزش جذاب را برای فعالیت ورزشی خود انتخاب کنید. پس برای کسب اطلاعات مفید و کاربردی درباره این ورزش بسیار محبوب با ما همراه باشید.

آشنایی با ورزش ژیمناستیک

اگر شما فردی زیرک و باهوش باشد به خوبی می داند که قبل از پرداختن به رشته های ورزشی و انتخاب کردن آن ها نیاز است که با آن ها آشنایی داشته باشید. ورزش  ژیمناستیک نیز از این قاعده مستثنی نیست آشنایی با ورزش ژیمناستیک قبل از انتخاب آن یکی از واجبات است. برای معرفی این ورزش باید بگوییم که ژیمناستیک جزو ورزش هایی محسوب می شود که در دسته  آمادگی جسمانی جای دارند.

 از جمله ویژگی های بارز این ورزش می توان به منعطف کردن بدن ورزشکاران اشاره کرد. این ورزش تاریخچه کهنی دارد و استفاده از آن محدود به چند سال اخیر نمی شود. بر اساس اسناد موجود در سال های گذشته در یک دوره نیاز بود که آموزش های نظامی توسط همه افراد در کشور یونان انجام شود. در آن زمان برای فرا گرفتن آموزش های نظامی ورزش ژیمناستیک را برگزیده آمد.

  دلیل استفاده از این ورزش این  بوده که به میزان قابل توجهی افراد توانستند با کمک آن بین ذهن و بدن خود ارتباط برقرار کنند. در کشور یونان این ورزش چنان اهمیتی داشت که در مدارس مختلف آن را تعلیم می داده اند. همین امر سبب شد که ژیمناستیک روز به روز گسترش پیدا کند و همه ی افراد برای رسیدی به اهداف ورزشی و تندرستی از آن بهره ببرند.

انواع ورزش ژیمناستیک

با توجه به تاریخچه و محبوب بودن ورزش ژیمناستیک می توان به این امر پی برد که انواع مختلفی دارد.  ورزشکاران می توانند متناسب با علاقه و وضعیت جسمی خود انواع ورزش ژیمناستیک را انتخاب کنند. البته نیاز است که قبل از انتخاب کردن آن ها ابتدا انواع این ورزش را مورد بررسی قرار دهید. در همین راستا قصد داریم که انواع این ورزش جذاب و ویژگی های آن ها را برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

  • ژیمناستیک هنری

این نوع ورزش ژیمناستیک که به عنوان ژیمناستیک هنری شناخته می شود، از محبوبیت خاص و زیادی برخوردار است. حتما شما نیز در المپیک ورزشکاران بسیاری را مشاهده کرده اید که حرکات این ورزش اجرا می کند این حرکات در دسته و لاستیک هنری جای دارند. این نوع ورزش ژیمناستیک و حرکات آن برای نشان دادن نیروی جسمانی ورزشکاران،  انعطاف پذیری،  چابکی کنترل و هماهنگی آن ها به اعضای مختلف بدن است.‌

 فدراسیون بین المللی ژیمناستیک مدیریت و اداره ژیمناستیک هنری را بر عهده دارد و از آن به عنوان محبوب ترین سبک ورزشی رشته ژیمناستیک یاد می کند. آقایان و بانوان این سبک است ورزش ژیمناستیک را از گذشته تا به امروز انجام می دهند. اما باید بدانید که حرکات آن ها به دلیل سبک طراحی ورزش ژیمناستیک هنری با هم متفاوت است. حرکات زنان در ژیمناستیک هنری به ۴ نوع محدود می شود و حرکات آقایان دارای 6 نوع است.  

حرکات بانوان در ژیمناستیک هنری
  • چوب تعادل

  • پرش از خرک

  • پارالل ما هم سطح

  • حرکات زمینی

حرکات آقایان در ژیمناستیک هنری
  • پرش خرک
  • پارالل
  • حرکات زمینی
  • بارفیکس
  • خرک حلقه
  • دار حلقه

 

 

  • ژیمناستیک ریتمیک

ژیمناستیک ریتمیک دیگر نوع این ورزش جذاب است که ورزشکاران می توانند به صورت گروهی یا تک نفره به آن بپردازند. برای اجرای این ورزش از روبان، طناب های مخصوص ژیمناستیک، توپ و غیره  بهره می گیرند. در واقع ژیمناستیک  ریتمیک یک نوع ژیمناستیک تلفیقی از حرکات منظم و ریتمیک،  رقص باله و رقص محسوب می شود.

 ورزشکارانی که به صورت انفرادی در مسابقات ژیمناستیک ریتمیک شرکت می کنند باید با چهار یا پنج وسیله چند برنامه اجرا کنند. اما اگر با یک تیم در مسابقات شرکت کرده اید سبک مسابقه دادن شما کاملا متفاوت است و باید با هم تیمی های خود حرکاتی را انجام دهید. در برنامه های گروهی نیاز است که حتماً تعامل خوبی با هم گروه های خود داشته باشید.

 تیم هایی که تعامل بیشتری درون خود دارند می توانند نظر مخاطبان را بیشتر جلب کنند و تماشاگران محو زیبای حرکات و ارتباط  آن ها می شوند.‌ به طور کلی ورزش ژیمناستیک را به عنوان تلفیقی از زیبا شناسی  و علوم ورزش نیز می شناسند. بسیاری از افراد بر این اعتقادند این سبک رشته ژیمناستیک یک رقص مدرن آمیخته با حرکات موزون است.

  • ژیمناستیک ترامپولین

اگر شما به دنبال یکی از انواع ورزش ژیمناستیک هستید که شادابی در آن بسیار بالا باشد ترامپولین انتخاب مناسبی است. معنی رشته ترامپولین در لغت بلند و محکم بوده که با سبک اجرای این ورزش کاملا متناسب است. برای اجرای حرکات این ورزش نیاز است که یک تشک داشته باشید ورزشکاران با پرش از روی این تشک می پرند.‌ افراد با انجام این حرکات می ‌توانند انعطاف پذیری را در بدن خود تقویت کنند و میزان چالاکی را بالا ببرند.

میزان هیجان نیز در این سبک ورزش ژیمناستیک بالا است، پس اگر به ورزش های پرهیجان علاقه دارید می توانید از آن استفاده کنید. البته یک نکته اساسی را نباید از یاد ببرید  این است که قبل از پرداختن به انواع ورزش ژیمناستیک  ابتدا سیستم بدنی خود را مورد بررسی قرار دهید. بعضی ورزش ها متناسب با حرکاتی که دارند برای بعضی از ورزشکار مناسب نیستند. البته این امر در تمام ورزش ها صدق می کند و فقط به ورزش ژیمناستیک اختصاص ندارد.

  • ژیمناستیک آیروبیک

این نوع سبک ورزش ایروبیک کمی پیچیده و دشوار است پس همه ورزشکاران نمی توانند حرکات آن را انجام دهند. در اجرای حرکات متنوع ایروبیک معمولاً موسیقی پخش می شود. این حرکات ورزشی به نوعی تمرین های سنتی هوازی هستند.  پس اگر قصد انجام آن ها را دارید ابتدا به وضعیت جسمی خود کمی دقت کنید. البته افرادی که به تمرین های سنتی هوازی علاقه دارند در صورت تمایل می توانند این سبک را انتخاب کنند.

ابزارهای ورزش ژیمناستیک

در اجرای بعضی از انواع ورزش ژیمناستیک نیاز است که از ابزار های مختلفی استفاده شود. ابزار های ورزش ژیمناستیک بسیار متنوع و کارآمد هستند. این ابزار ها با دقت بسیاری طراحی شده اند و طراحی آن ها اختصاصی و منحصر به فرد است. با توجه به این که آن ها بسیار گسترده هستند،  چند نمونه از معروف ترین آن ها را معرفی می کنیم.

  • چوب موازنه

این ابزار برای اجرای حرکات ورزش ژیمناستیک هنری کارایی دارد. البته تنها بانوان ژیمناستیک کار می توانند از آن برای اجرای حرکات استفاده کنند. معمولاً برای استفاده و تمرین با ابزار های ژیمناستیک مدت زمانی تعیین می کند.  مدت زمانی که ورزشکاران می توانند از چوب موازنه استفاده کنند کمتر از دو دقیقه است.  از متریال های مختلفی مانند فلز، چوب و غیره برای ساخت آن ها استفاده می شود.

  • بارفیکس

دیگر ابزار ورزش ژیمناستیک هنری بارفیکس بوده این ابزار کارایی بالایی داشته و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بارفیکس یک میله افقی بوده که این میله افقی بیشتر از فولاد ساخته می شود. یک دانشمند ایرانی برای نخستین بار این ابزار ژیمناستیک را در یکی از شهرستان های استان تهران اختراع کرد. بارفیکس انواع مختلفی دارد که علاوه بر رشته ژیمناستیک در دیگر رشته های ورزشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • دار حلقه

همانطور که گفتیم بعضی از حرکات ورزش ژیمناستیک هنری تنها مختص مردان است و آن ها باید این حرکات را انجام  دهند. دار  حلقه یکی از ابزارهای که توسط آقایان برای اجرای حرکات ژیمناستیک هنری مورد استفاده قرار می گیرد.  بانوان نمی توانند از این ابزار برای اجرای حرکات استفاده کنند پس به طور کلی برای آن ها کاربرد ندارد.

  • میله های پارالل یا موازی

این ابزار از جمله ابزارهایی است که هم آقایان و هم به عنوان می تواند از آن بهره ببرند. البته بیشتر از این ابزار برای حرکات ورزش ژیمناستیک هنری استفاده می شود. این میله ها اکثراً روی یک چهارچوب تکیه دارند. در بیشتر موارد برای ساخت این چارچوب است فلز استفاده می شود. اما جنس میله ها متفاوت است این میله ها اکثرا  از ماده مرکب یا چوب  ساخته می شوند.

  • پارالل نا هم سطح

از دیگر ابزار هایی که به صورت اختصاصی برای بانوان طراحی شده است می توان به پارالل نا هم سطح اشاره کرد. برای ساخت این ابزار از متریال های مختلفی مانند چوب و پلاستیک مواد مرکب استفاده می کنند. طراحی این ابزار این گونه است که از میله های نا متقارن ساخته شده است. قسمت میله های این ابزار بیشتر از پلاستیک، چوب و مواد مرکب است. این ابزار بیشتر به عنوان یکی از ابزارهای ورزش ژیمناستیک هنری شناخته می شود.

  • خرک حلقه

 آقایان ژیمناستیک کار می توانند از  خرک حلقه برای اجرای حرکات ورزشی ژیمناستیک استفاده کنند.  اما این وسیله برای بانوان کارایی ندارد و آن ها نمی توانند از آن استفاده کنند. اختصاصی بودن ابزارهای ورزش ژیمناستیک متناسب با اختصاصی بودن حرکات مختلف این رشته ورزشی است.  به عبارت دیگر برای اجرای حرکات آقایان نیاز به محصولات خاصی بوده و بانوان نیز برای اجرای حرکات خود به ابزارهای اختصاصی نیاز دارند.

فواید ورزش ژیمناستیک

هر رشته ورزشی دارای فواید اختصاصی و خاصی است نیاز است که حتما قبل از پرداختن به آن رشته ابتدا فواید آن را بررسی کنید. در واقع شما با بررسی فواید ورزش ژیمناستیک بیشتر به انجام آن ترغیب خواهید شد. همچنین اهداف کلی شما از انجام این ورزش مشخص خواهد بود.  با توجه به اینکه فواید ورزش ژیمناستیک گسترده و متنوع هستند چند نمونه معروف آن ها را بیان می کنیم.

عضله سازی

بسیاری از ورزشکاران این ورزش را برای عضله سازی انتخاب می کنند. ساختار و حرکات خاص آن باعث می شود که عضله سازی را  در بدن تقویت کند.  بر همین اساس اگر شما به دنبال یک ورزش هستید که با استفاده از آن عضله های خود را تقویت کنید می توانید ورزش ژیمناستیک را انتخاب کنید. البته برای این که بتوانید عضله سازی و تقویت آن برسید الزامی است که حتماً حرکات مختلف ژیمناستیک را به صورت درست و اصولی انجام دهید.

افزایش اعتماد به نفس

برای حضور فعال در جامعه نیاز است که اعتماد به نفس داشته باشید، بعضی از افراد بسیاری از موقعیت های مختلف خود را به دلیل عدم داشتن اعتماد به نفس از دست می دهند. ورزش ژیمناستیک با قابلیت هایی که دارد بر ذهن افراد تمرکز می کند. این ورزش سبب می ‌شود که با مرور زمان اعتماد به نفس شما افزایش یابد تا بتوانید بهتر در جامعه حضور داشته باشید.  البته تحقیقات فراوانی تا به امروز بر روی موضوع اعتماد به نفس ورزش ژیمناستیک انجام شده که این تحقیقات این امر را به خوبی اثبات می کند.

افزایش انعطاف پذیری

حتماً شما نیز مشاهده کرده اید که ورزشکارانی که در المپیک حرکات ژیمناستیک را انجام می دهند انعطاف پذیری بالایی دارد.  در واقع یکی از مهم ترین مزیت های ورزش ژیمناستیک بالا بردن انعطاف پذیری بدن است.  حرکات خاص این ورزش سبب می‌ شود که بدون آسیب به مفاصل و عضلات مختلف قادر باشید طیف گسترده ای از حرکات مختلف انجام دهید. بر همین اساس توصیه می کنند که کودکان خود را به انجام ورزش ژیمناستیک تشویق کنید تا انعطاف پذیری بدن آن ها بالا برود.

افزایش قدرت بدن

ورزشکاران که حرکات مختلف ورزش ژیمناستیک را انجام می دهند به طور مداوم فعالیت های مختلفی را در زمینه  جابجایی و بلند کردن بدن انجام می دهند.  این موضوع به مرور زمان سبب می‌ شود که نیروی بدنی آن ها افزایش یابد.  همین امر سبب شده که به ورزشکاران سایر رشته های ورزشی نیز توصیه شود  که برای افزایش قدرت بدن خود حرکات ژیمناستیک را انجام دهند.  اگر یک ورزشکار مدتی این حرکات را انجام دهد به وضوح افزایش قدرت بدنی را مشاهده خواهد کرد.

تناسب اندام

یکی از دغدغه های اصلی بانوان و آقایان انتخاب ورزشی است که منجر به تناسب اندام آن ها شود.  بعضی از ورزش ها در عین داشتن حرکات سخت ‌نمی توانند این امر را به خوبی انجام دهند.  اما باید بدانید که حرکات مختلف ورزش ژیمناستیک سبب می ‌شود که به مرور زمان شما به تناسب اندام برسید.  ورزش ژیمناستیک چربی سوزی را در بدن افزایش می دهد که نقش قابل توجهی در تناسب اندام دارد. پس اگر قصد دارید که میزان چربی های  بدن خود را کاهش دهید می توانید از حرکات مختلف ورزش ژیمناستیک بهره بگیرید.

سلامتی بدن

همه ما می دانیم که یکی از دلایل رایج استفاده از رشته های ورزشی مختلف بالا بردن سلامتی بدن است. متاسفانه بعضی از ورزش ها به دلیل سنگین بودن و همچنین داشتن حرکات نامناسب نمی توانند سلامت بدن شما را تضمین کنند. اما شما با اطمینان خاطر می توانید برای افزایش سلامتی بدن ورزش ژیمناستیک را بگزینید. این ورزش عضلات بدن را تقویت می کند و جریان خون را در بدن بهبود می بخشد. بر اساس آمار ثبت شده ورزشکارانی که ورزش ژیمناستیک را انجام می دهند از سلامت جسمی و روحی بیشتری برخوردار هستند.

بدون محدودیت سنی

بهتر است که کودکان را خود را از سنین پایین به انجام ورزش های متنوع ترغیب کنید.  بعضی از این ورزش ها می تواند منجر به افزایش توان جسمی و بهبود هماهنگی بدن آن ها شود. ورزش ژیمناستیک از جمله ورزش های است که محدودیت سنی ندارد و ورزشکاران در سنین پایین و چه در کهنسالی می توانند از مزایای آن بهره مند شوند. پس اگر جویای یک ورزش مناسب برای سالمند یا کودک خود هستید ژیمناستیک بهترین گزینه است.

معایب ورزش ژیمناستیک

شما نمی توانید هیچ رشته ورزشی را پیدا کنید که فقط مزیت داشته باشد ورزش ژیمناستیک در کنار مزایای فراوانی که دارد معایبی را نیز به همراه دارد. معایب ورزش ژیمناستیک شامل همه ورزشکاران این رشته ورزشی نیست. به عنوان مثال در بعضی موارد ورزشکاران ممکن است به دلیل تمرینات سخت دچار این معایب و مضرات شوند. البته ساختار بدن شما نیز به میزان قابل توجهی در درگیر شدن با این معایب تاثیر گذار است.

عملکرد نادرست هورمونی

یکی از معایب ورزش ژیمناستیک عملکرد نادرست هورمون ها است که بیشتر در دختران جوان مشاهده می شود. این اختلالات هورمونی بیشتر به کاهش درصد چربی بدن این ورزشکاران مربوط است. کاهش چربی منجر به کاهش سطح اپتین در بدن خواهد شد، اپتین نقش بسزایی در ترشح هورمون استروژن بر عهده دارد. البته ما شاهد هستیم که بسیاری از بانوان این ورزش را انجام می دهند و همچنین اختلالاتی در آن ها مشاهده نمی شود. پس می توان گفت که وضعیت بدن شما در بروز همچنین عیبی تاثیر گذار است.

پوکی استخوان و درد مفاصل

بسیاری از دانشمندان بر این اعتقادند که انجام حرکات سنگین و مداوم ژیمناستیک منجر به پوکی استخوان خواهد شد. قطعاً پوکی استخوان درد مفاصل را به همراه دارد. بر همین اساس توصیه می ‌شود تا حد امکان از انجام حرکات سنگین ورزش ژیمناستیک خودداری کنید. همچنین بهتر است که این حرکات را زیر نظر یک مربی یاد بگیرید تا کمتر به عوارض آن ها دچار شوید. مربیان با دانش  کافی می دانند که چگونه ورزشکاران را تعلیم دهند.

سخن پایانی

ورزش ژیمناستیک یکی از ورزش های بسیار محبوب به حساب می آید. این ورزش انواع مختلفی دارد که علاقه مندان می توانند متناسب با وضعیت بدن و همچنین علاقه خود آن ها را انتخاب کنند.  معایب این ورزش در برابر مزایای آن چندان به چشم نمی آید البته اگر شما این تمرینات را به صورت اصولی و درست انجام دهید.  الزامی است که یک مربی حتماً به شما تعلیم دهد. مجموعه هایی در کشور وجود دارد که شما می توانید برای آموزش و انجام صحیح این حرکات از آن ها کمک بگیرید. 

 

معایب ورزش ژیمناستیک چیست؟

پوکی استخوان، درد مفاصل، عملکرد نادرست هورمونی

فواید ورزش ژیمناستیک چیست؟

عضله سازی، تناسب اندام، انعطاف پذیری

انواع ورزش ژیمناستیک شامل چه هستند؟

ژیمناستیک هنری، ژیمناستیک آیروبیک، ژیمناستیک ترامپولین

ابزارهای ورزش ژیمناستیک چه هستند؟

چوب موازنه، دار حلقه، بارفیکس

آیا ژیمناستیک برای افزایش اعتماد به نفس موثر است؟

بله نقش به سزایی در این امر دارد‌


ارسال نظر



نظرات



کامنتی ثبت نشده است