L o a d i n g . . .
fitpic.ir   فیت پیک
1403-01-12

فرق بوکس و کیک بوکسینگ چیست؟

بررسی فرق بوکس و کیک بوکسینگ به شما این امکان را می دهد که متناسب با شرایط خود یکی از آن ها را برای تمرین کردن انتخاب کنید. در بوکس فقط مبارزه با دست مجاز است، اما در کیک بوکسینگ از پاها، زانو و آرنج نیز استفاده می شود. هر دو این حرفه های ورزشی رزمی هستند و قوانین بخصوصی دارند که ورزشکاران باید آن ها را رعایت کنند. با کمک آن ها می توانید وضعیت جسمانی خود را بهبود ببخشید و .توانایی فیزیکی بدن تان را بالا ببرید. با ما همراه باشید تا با بررسی تفاوت های این دو حرفه ورزشی به شما کمک کنیم که کدام یک را آموزش ببینید.


معرفی ورزش بوکس

برای اطلاع از فرق بوکس و کیک بوکسینگ باید ابتدا هر دو آن ها را بشناسید. بوکس محبوب ‌ترین ورزش رزمی است، زیرا جزو یکی از کهن ترین ورزش ها در جهان شناخته می شود. شواهدی مبنی بر مبارزه با مشت در حدود 3000 سال قبل از میلاد کشف شده است. اما به طور کلی بوکس مدرن در قرن هفدهم در انگلستان شکل گرفت. از آنجایی که در این ورزش فقط مشت زدن از کمر به بالا مجاز است، مبارزان باید راه های مختلفی را برای مقابله با حریف و شکست آن پیدا کنند. بوکس اغلب به دلیل تاکتیک ‌های ظریفش توانسته نظر ورزشکاران بسیاری را به خود جلب کند.

معرفی کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ ترکیبی از مشت و لگد است که طیف گسترده ای از سبک ها و قوانین را پوشش می دهد. در کیک بوکسینگ، مشت، لگد و ضربه با زانو مجاز بوده، اما آرنج ممنوع است. در مبارزه این ورزش بی تحرکی و انفعال مورد انتقاد قرار می گیرد و حتی می تواند توسط داوران جریمه شود. به طور کلی تاریخچه این ورزش دو شاخه مجزا دارد. برای برخی، کیک بوکسینگ یک ورزش رزمی ژاپنی است که برخی از تکنیک های بوکس را با هنرهای رزمی ترکیب می کند. برای دیگران، کیک بوکسینگ نسخه ژاپنی موی تای (بوکس تایلندی) است و ایجاد آن به ابتکار یک مروج رویدادهای ورزشی ژاپنی به نام ایسامو نوگوچی بوده است.

  • اولین مورد از موی تای پدیدار شد که تکنیک ها و عناصر بوکس غربی در دهه 1920 را مانند دستکش بوکس و راند شامل می شد.
  • مورد دیگر توسعه کیک بوکسینگ در ژاپن و با کاراته شروع شد. کاراته کاهای کیوکوشین در دهه 1960 با مبارزان موی تای مبارزه کردند. نتیجه سبکی بود که تکنیک های هر دو هنر رزمی را ادغام کرد.

تکنیک در بوکس و کیک بوکسینگ

فرق بوکس و کیک بوکسینگ به این موضوع مربوط می شود که در هر یک از این حرفه های ورزشی می توانید از چه تکنیک هایی استفاده کنید. اضافه شدن ضربات، کیک بوکسینگ را کاملاً متفاوت از بوکس می کند. در کیک بوکسینگ علاوه بر ضربه با مشت، ضربات پا نیز مجاز است. در واقع در این حرفه با تکنیک ‌های لگد زدن به جلوو پهلو آزادی بیشتری به مبارزه می ‌افزاید. در بوکس، تکنیک ها به طور انحصاری بر ضربات مشت متمرکز می شوند. مبارزه در این ورزش محبوب شامل مشت هایی مانند آپپرکات است.

اهداف

فرق بوکس و کیک بوکسینگ در اهداف این دو ورزش نیز به وضوح مشاهده می شود. بوکس تاکید خاصی بر تکنیک مشت دارد و به دنبال ضربات دقیق، سریع و موثر است. ورزشکاران در این ورزش بر استراتژی ضربه زدن و اجتناب از برخورد ضربه به آن ها تمرکز می کنند. اما کیک بوکسینگ تکنیک ‌های بوکس را با ضربات پا ترکیب می‌ کند که نیاز به تمرکز روی مشت ‌ها و پاها دارد. در این ورزش با استفاده بیشتر از قسمت های بدن، حرکات کندتر می شود.

دفاع کردن در بوکس و کیک بوکسینگ به چه صورت است؟

در باشگاه ورزشی شهرک غرب به شما آموزش خواهند داد که چگونه در بوکس و کیک بوکسینگ از خود دفاع کنید. اما در بوکس به طور کلی دفاع بر اساس جاخالی ها و حرکات سر است تا از ضربه های حریف جلوگیری شود. شما باید در کیک بوکسینگ مانند بوکس از خود در برابر ضربات پی یا پی رقیب دفاع کنید. در این حرفه ورزشی، دفاع شامل مهار کردن و جاخالی دادن می شود. همچنین مهار ضربات با پاها برای جلوگیری از ضربه زدن به قسمت بالا و پایین بدن صورت می گیرد.

تجهیزات

فرق بوکس و کیک بوکسینگ در تجهیزاتی است که ورزشکاران باید از آن ها در طول تمرینات و مسابقات استفاده کنند.

تجهیزات بوکس

تجهیزات اولیه شامل دستکش بوکس، محافظ دهان، محافظ سر، محافظ دستگاه تناسلی و حلقه بوکس است. این عناصر برای تضمین ایمنی بوکسورها در طول تمرین و مبارزه ضروری هستند. علاوه بر این، از کیسه های بوکس و دستکش برای تمرین مشت زدن و بهبود تکنیک استفاده می شود. در باشگاه پارت نوین این تجهیزات برای ورزشکاران فراهم شده است.

تجهیزات کیک بوکسینگ

علاوه بر دستکش بوکس و محافظ دهان، محافظ ساق پا برای محافظت از پاها در هنگام ضربات مشت و لگد مورد نیاز است. استفاده از این نوع تجهیزات در باشگاه بدنسازی به ورزشکاران کمک می کند دچار آسیب دیدگی نشوند. همچنین از محافظ آرنج و زانو نیز در این ورزش استفاده می شود، زیرا مشت زدن به این قسمت های بدن در کیک بوکسینگ مجاز است.

استفاده از پاها

در باشگاه ورزشی سعادت آباد به شما آموزش می دهند که می توانید از چه ضرباتی استفاده کنید. پاها از فواصل بسیار طولانی تری نسبت به بازوها ضربه می زنند که این امر کل دامنه مبارزه را تغییر می دهد. با این حال در بوکس سنتی، ضربه زدن با پا توسط ورزشکاران مجاز نیست. در واقع در این حرفه تمرکز فقط روی استفاده از مشت است. بنابراین افرادی که به بوکس علاقمند هستند باید روی ضربات مشت تمرکز بیشتری داشته باشند.

اما یک فرق بوکس و کیک بوکسینگ این است که ورزشکاران در کیک بوکسینگ می توانند از ضربات پا استفاده کنند. ترکیب مشت و لگد در حملات، به مبارز تنوع بیشتری از گزینه های تهاجمی و دفاعی را می دهد. اما کیک بوکسورها معمولاً تمایل دارند از حرکات پا، کمتر پیچیده ای استفاده کنند. به طور کلی افراد برای موفقیت در این حرفه ورزشی باید بر روی ضربات پا تمرکز داشته باشند.

استفاده از قسمت های مختلف بدن

در بوکس و کیک بوکسینگ ورزشکاران از مناطق یکسانی برای ضربه زدن استفاده نمی کنند. کیک بوکسینگ ورزشی است که در آن از مشت مانند بوکس استفاده می کنند. اما مانند تکواندو ورزشکاران قادر خواهند بود که از ضربات پا نیز استفاده کنند. در بوکس فقط از مشت استفاده می شود، بنابراین تکنیک های مورد استفاده متفاوت است. با توجه به این فرق بوکس و کیک بوکسینگ افرادی که به استفاده از قسمت های مختلف بدن تمایل دارند باید کیک بوکسینگ را انتخاب کنند.

جوانب مثبت بوکس

همانطور که از فرق بوکس و کیک بوکسینگ مطلع می شوید، همچنین متوجه تغییراتی بین سبک های مبارزه و توانایی های هر کدام خواهید شد. با فراگیری بوکس، تمرکز زیادی روی مشت زدن، حرکت پا و تاکید بسیار بیشتر بر حرکت سر دارید. به همین دلیل، بسیاری از بوکسورها در زدن مشت و زدن ضربات سریع تر از بسیاری از کیک بوکسورها هستند.

قطعاً شرکت در کلاس‌ های بوکس باشگاه بدنسازی غرب تهران می ‌تواند مزایای فیزیکی چشمگیری مانند افزایش استقامت و بهبود هماهنگی دست و چشم به شما بدهد. با گذشت زمان، می توانید عضلات بالاتنه و مرکزی خود را تقویت کنید. بوکس همچنین به شما کمک می کند تعادل خود را بهبود ببخشید، خلق و خوی خود را تقویت کنید و هوشیاری ذهنی خود را افزایش دهید.

مانند بسیاری از هنرهای رزمی، بوکس نیز برای ایجاد استقامت بدنی و اعتماد به نفس عالی است. اگر مورد حمله قرار گرفتید، بوکس یک ابزار کلیدی دفاع شخصی است. همچنین فرق بوکس و کیک بوکسینگ تنها در مزیت های جسمی و فیزیکی خلاصه نمی شود. به عنوان مثال شما با فراگیری بوکس عزت نفس و اعتماد بنفس تان را چندین برابر خواهید کرد.

معایب بوکس

هنگام تحقیق در مورد فرق بوکس و کیک بوکسینگ، مهم است که معایب احتمالی این حرفه های ورزشی را نیز در نظر بگیرید. عیب اصلی یادگیری بوکس عدم فعالیت زیاد پاهای شما است. در حالی که کیک بوکسینگ قدرت پا را افزایش می دهد، بوکسورها تمرین اصلی خود را بر روی قسمت بالایی بدن متمرکز می کنند. یکی از بزرگترین ایرادات بوکس این است که مهارت شما را محدود به استفاده از بالاتنه برای ضربه زدن می کند. این بدان معنی است که قادر نخواهید بود از پایین تنه خود برای مواردی مانند دفاع شخصی به خوبی استفاده کنید.

همچنین اگر بر روی بیفتید نمی توانید که تکنیک های خوبی را برای مبارزه با رقیب پیاده سازی کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، تاکتیک های بوکس به تنهایی ممکن است برای محافظت از خود در موقعیت دفاع شخصی کافی نباشد. علاوه بر این امر شرکت در مسابقات بوکس می تواند خطر آفرین باشد. افرادی که به صورت حرفه ای این ورزش را انجام می دهند ممکن است به ناحیه سر آن ها ضربات خطرناکی وارد شود.

جوانب مثبت کیک بوکسینگ

بسیاری از افراد کیک بوکسینگ را انتخاب می کنند زیرا می خواهند هنگام مبارزه از تمام بدن خود استفاده کنند. با کیک بوکسینگ، در نهایت تمام بدن خود را تقویت و کرده و تمرین می دهید. شما با زانوها، پاها، آرنج ها، سر و دست های خود در باشگاه ورزشی مدرن غرب تهران کار خواهید کرد. همچنین شما نحوه دفاع کردن در برابر این نوع حرکات را نیز یاد می گیرید. بر همین اساس شما بهتر می توانید در مقابل طیف وسیعی از حملات مختلف در داخل و خارج از باشگاه دفاع کنید.

اگر می خواهید قدرت بدنی و تعادل خود را افزایش دهید، کلاس های کیک بوکسینگ پارت نوین یک گزینه عالی است. این حرفه ورزشی به شما کمک می کند تا به سرعت کالری بسوزانید و قدرت عضلانی را ارتقا دهید. همچنین اشخاصی که به دنبال تناسب اندام هستند نیز می توانند این حرفه ورزشی را انتخاب کنند. در واقع این ورزش تحرک زیادی دارد که میزان کالری سوزی بدن شما را چندین برابر می کند.

معایب کیک بوکسینگ

در بوکس و کیک بوکسینگ، مشت‌ ها تقریباً مشابه هستند، اگرچه بوکسورها تمرین و تخصص بیشتری در این زمینه دارند. هر دو سبک از ضربات متعدد، هوک و آپرکات استفاده می کنند. با این حال فردی که ورزش بوکس آموزش دیده، بهتر می تواند در برابر ضربات مشت عکس العمل نشان دهد. از آنجایی که کیک بوکسورها زمان زیادی را صرف یادگیری ضربات لگد، آرنج و زانو می کنند، در ضربات مشت خود آنقدر تخصص نخواهند داشت. مشابه بوکس، کسی که در کیک بوکسینگ تمرین می کند، در مبارزه روی زمین نیز عملکرد منحصر به فردی ندارد.

بوکس در مقابل کیک بوکسینگ برای دفاع شخصی

تمرینات مختلف هر دو این ورزش ها در باشگاه ورزشی به شما کمک می کند که بتوانید از خود دفاع کنید. بدون شک کیک بوکسینگ یک هنر رزمی خوب برای دفاع شخصی است. اما با این حال داشتن مهارت بالا در بوکس نیز برای کردن از خود یک مزیت محسوب می شود. کیک بوکسینگ مانند سایر هنرهای رزمی و ورزش های تماسی مانند موی تای خود بوکس با تماس زیاد انجام می شود. ورزشکاران در کیک بوکسینگ به خوبی آموزش می بینند که چگونه از بیشتر قسمت های بدن خود دفاع کنند.

علاوه بر این امر سادگی حرکات و یادگیری راحت آن ها نیز یک مزیت برای مبتدیان است، اما ضربات مشت در بوکس نیز بسیار پرقدرت هستند. شما با کسب مهارت در رشته بوکس قادر خواهید بود از خود دفاع کنید. این امر که کدام یک از این دو ورزش برای دفاع شخصی مناسب تر است بستگی به شرایط شما دارد. برخی افراد به دلیل عدم داشتن مهارت و مبتدی بودن کیک بوکسینگ را انتخاب می کنند. توصیه می شود با بررسی فرق بوکس و کیک بوکسینگ ورزش مناسب تر خود را برای دفاع شخصی برگزینید.

اهمیت آموزش در بوکس و کیک بوکسینگ

تا حدود زیادی مهارت و توانایی شما در بوکس و کیک بوکسینگ به فردی که شما را آموزش می دهد بستگی دارد. اگر مربی متخصصی این حرفه های ورزشی را آموزش دهد قطعاً ورزشکاران به سطح مهارت بالاتری دست خواهند یافت. علاوه بر این امر باشگاهی که برای یادگیری و تمرین این ورزش ها انتخاب می کنید به طور قابل توجهی در مهارت شما نقش دارد. باشگاه پارت نوین بهترین تجهیزات و مربیان را برای انجام تمرینات مختلف این ورزش ها در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

فرق بوکس و کیک بوکسینگ از نظر سختی

به نظر اغلب ورزشکاران هیچ یک از این دو ورزش سخت تر از دیگری نیست. در کیک بوکسینگ، شما تکنیک های بیشتری برای یادگیری و مبارزه دارید. اما قوانین محدودتر بوکس به این معنی است که سطح حرکت های مجاز برای شما بسیار بالاتر خواهد بود. با این حال علم ثابت کرده است که ضربه های مکرر سر ضررهای بسیاری دارد. بر همین اساس فرق بوکس و کیک بوکسینگ این بوده که بوکس خطرناک تر است.

موضوع دیگری که به ندرت در مورد آن صحبت می شود سطح رقابت است. بوکس به مراتب قدیمی ترین از دیگر حرفه ورزشی شناخته می شود. بوکس ریشه در سنت های غنی دارد و جایگاه و شهرت آن هنوز با هیچ ورزش رزمی دیگری قابل مقایسه است. به این ترتیب، ورزشکاران بیشتری را در باشگاه بدنسازی خصوصی جذب می کند و سطح کلی بسیار بالاتری دارد.

قوانین

تا حدود زیادی قوانین به عنوان مهم ترین فرق بوکس و کیک بوکسینگ شناخته می شوند.

قوانین بوکس

  • بوکس برای ورزشکاران آماتور و حرفه ای دارای قانون های بخصوصی است.
  • همه مسابقات در یک رینگ مربعی با راندهای 3 دقیقه ای و استراحت 1 دقیقه ای در بین آن ها انجام می شود.
  • مسابقات آماتور سه دور بوده و حجم و دقت ضربات از اهداف اصلی است.
  • معمولاً داوران برنده را، بر اساس اینکه چه کسی مشت های بیشتری زده تعیین می کنند.
  • در مسابقات آماتور ناک دان ها مجاز هستند، اما هدف اصلی نیستند.
  • ناک اوت در بوکس حرفه ای مهم تر بوده، بنابراین در این نوع مسابقات تاکید بیشتری بر قدرت است.
  • در مسابقات حرفه ای زمان مبارزه از 4 تا 12 راند برای مبارزات قهرمانی متغیر خواهد بود.

قوانین کیک بوکسینگ

  • در رینگ بوکس مبارزات کیک بوکسینگ نیز در 3 یا 5 راند 3 دقیقه ای با 1 دقیقه استراحت انجام می شود.
  • مسلماً برای مسابقات کوتاه ‌تر کیک بوکسینگ مناسب‌ تر است. ناک اوت همچنان در این ورزش نیز مطلوب به حساب می آید.
  • مشت زدن و معمولاً هر نوع ضربه در کیک بوکسینگ مجاز بوده و فقط آرنج ممنوع است.
  • کلینچ ها بسیار کوتاه هستند و هیچ ضربه ای در کلینچ مجاز نیست. این امر مهم ترین فرق بین کیک بوکسینگ و موی تای به حساب می آید.

در آخر

فرق بوکس و کیک بوکسینگ به موارد متعددی از جمله قوانین، تکنیک ها و اهداف مربوط می شود. هر دو رشته های رزمی بسیار محبوب هستند و به عنوان ورزش های تمرینی با شدت بالا شناخته می شوند. افرادی که بوکس تمرین می کنند معمولا سریع تر هستند، زیرا آن ها فقط می توانند از دستان خود به عنوان یک سلاح دفاعی استفاده کنند. با این حال، کسانی که کیک بوکسینگ را تمرین می‌ کنند در چابکی، مهارت و تمرکز عملکرد بهتری دارند. در باشگاه ورزشی پارت نوین هر دو این حرفه های ورزشی توسط مربیان ماهر آموزش داده می شود.

  1. بوکس و کیک بوکسینگ کدام یک برای دفاع شخصی مناسب تر است؟ با بررسی فرق بوکس و کیک بوکسینگ معمولاً کیک بوکسینگ را برای دفاع شخصی توصیه می کنند.
  2. فرق بوکس و کیک بوکسینگ در چه چیزی است؟ این حرفه های ورزشی در قوانین، تکنیک، اهداف و استفاده از نواحی مختلف بدن با یکدیگر تفاوت دارند.
  3. آزادی عمل در کیک بوکسینگ بیشتر است یا بوکس؟ ورزشکاران در کیک بوکسینگ می توانند حرکات بیشتری انجام دهند و آزادی عمل بیشتری دارند.
  4. فرق بوکس و کیک بوکسینگ در دفاع شخصی چیست؟ اگر وارد درگیری غیرمنتظره ای شوید که در آن دفاع شخصی ضروری باشد، در کیک بوکسینگ می توانید از تمام بدن خود هم در دفاع و هم در حمله استفاده کنید اما در بوکس اینگونه نیست.
  5. مزیت های کیک بوکسینگ و بوکس چه هستند؟ کالری سوزی، تناسب اندام، بهبود وضعیت جسمانی و افزایش اعتماد به نفس


ارسال نظر



نظرات



کامنتی ثبت نشده است