L o a d i n g . . .
fitpic.ir   فیت پیک
1403-07-07

12 نکته برای بهبود سریع آنفولانزا

بهترین راه برای غلبه بر آنفولانزا، استراحت و هیدراته ماندن است. اما، چند چیز اضافی وجود دارد که می توانید سعی کنید به خودتان کمک کنید احساس بهتری داشته باشید. اگر در معرض خطر عوارض آنفولانزا هستید، ممکن است بخواهید با پزشک خود مشورت کنید.

آنفولانزا یک عفونت تنفسی بسیار مسری است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود. علائم آنفولانزا به طور معمول حدود یک هفته طول می کشد، اما شدیدترین علائم فقط برای دو تا سه روز رخ می دهد. ممکن است تا یک هفته دیگر پس از بهبودی، خستگی، ضعف و سرفه را تجربه کنید.

در اینجا 12 نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا سریعتر بهبود پیدا کنید.

1. در خانه بمانید

بدن شما برای مبارزه با ویروس آنفولانزا به زمان و انرژی نیاز دارد، به این معنی که روال روزانه شما باید در حالت عادی قرار گیرد.

ممکن است وسوسه شوید که از خانه بیرون بروید، اما به خودتان آسیب می رسانید. در خانه بمانید و کارهایتان را تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید، متوقف کنید.

علاوه بر کمک به بهبودی، ماندن در خانه همچنین از سرایت آنفولانزا به سایر افراد در جامعه یا محل کار شما جلوگیری می کند. آنفولانزا می تواند برای افراد مسن و کودکان کوچک خطرناک باشد، بنابراین بسیار مهم است که هنگام مسری بودن از تماس با دیگران خودداری کنید و سطوح و وسایل شخصی را بطور منظم ضدعفونی کنید.

2. هیدراته کنید

یکی از علائم آنفولانزا تب بالا است که می تواند منجر به تعریق شود. همچنین ممکن است با حملات استفراغ یا اسهال مواجه باشید. بدن شما برای جایگزینی مایعات از دست رفته و حتی بیشتر برای مبارزه با عفونت به مایعات زیادی نیاز دارد.

آب بهترین است، اما می توانید دمنوش های گیاهی یا چای با عسل نیز بنوشید. اینها می توانند اثر تسکین دهنده ای بر علائم شما داشته باشند و در عین حال شما را هیدراته نگه می دارند. دو چیزی که همیشه باید از آنها اجتناب کنید، الکل و کافئین هستند.

3. تا حد امکان بخوابید

هنگام مبارزه با آنفولانزا، خواب بهترین دارو برای بدن شماست. تماشای تلویزیون روی کاناپه ایده بدی نیست، اما نباید تمام شب برنامه مورد علاقه خود را در نتفلیکس تماشا کنید.

زودتر از حد معمول به رختخواب بروید و بخوابید. همچنین می توانید در طول روز چرت بزنید تا به بدن خود زمان بیشتری برای ریکاوری بدهید.

استراحت و خواب همچنین خطر ابتلا به عوارض جدی آنفولانزا مانند ذات الریه را کاهش می دهد.

4. تنفس خود را آسان کنید

خوابیدن با گرفتگی بینی و سرفه ممکن است دشوار باشد. این نکات را برای تنفس راحت تر و داشتن خواب بهتر در شب امتحان کنید:

  • از یک بالش اضافی استفاده کنید.برای بالا بردن سر و کاهش فشار سینوسی.
  • استفاده از مرطوب کننده یا بخارساز در اتاق.
  • حمام یا دوش قبل از خواب

5. غذاهای سالم بخورید

ممکن است وسوسه شوید که غم خود را با یک کاسه بستنی و یک چیپس سیب زمینی فراموش کنید، اما بدن شما برای بهبودی از آنفولانزا به تغذیه بهتری نیاز دارد.

میوه‌ها و سبزیجات تازه ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مهمی را فراهم می‌کنند که سیستم ایمنی شما را هنگام مبارزه با ویروس تقویت می‌کنند.

ممکن است اشتهای زیادی نداشته باشید، اما همچنان مهم است که وعده های غذایی منظم بخورید تا قدرت خود را حفظ کنید.

6. به هوا رطوبت اضافه کنید

هوای خشک می تواند علائم شما را بدتر کند. یک دستگاه بخور یا مرطوب کننده رطوبت به هوا اضافه می کند و می تواند به رفع گرفتگی کمک کند.

انواع مختلفی از دستگاه های مرطوب کننده و بخارساز در بازار موجود است. به عنوان مثال می توان به دستگاه بخور سرد و گرم اشاره کرد. اینها را می توان به راحتی با قیمت مناسب در فروشگاه بزرگ محلی، داروخانه یا آنلاین پیدا کرد.

7. داروهای OTC مصرف کنید

برخی از داروها برای مقابله با علائم خاص مانند احتقان بینی استفاده می شوند، در حالی که برخی دیگر به طور همزمان بسیاری از علائم آنفولانزا را درمان می کنند.

مسکن ها به کاهش تب، سردرد و بدن درد کمک می کنند. به عنوان مثال می توان به ایبوپروفن (Advil,
موترین) و استامینوفن (تیلنول) اشاره کرد.

داروهای ضد احتقان، مانند سودوافدرین (سودافد)، به باز شدن مجرای بینی و تسکین آن کمک می کنند.

داروهای سرکوب کننده سرفه مانند دکسترومتورفان (Robitussin) می توانند برای تسکین سرفه خشک استفاده شوند.

اکسپکتورانت ها به شل شدن مخاط غلیظ کمک می کنند و برای سرفه ای که خیس است و مخاط تولید می کند مفید است.

آنتی هیستامین ها دارای اثرات آرام بخشی هستند که ممکن است به خواب شما کمک کند.

حتماً برچسب محصول را بخوانید تا دوز صحیح هر نوع دارو را بدانید و مطمئن شوید که به طور تصادفی داروها را ترکیب نمی کنید. داروهایی مانند DayQuil هم مسکن و هم تب بر هستند، بنابراین نباید داروی دیگری را در کنار آن مصرف کنید.

کودکان و نوجوانان هرگز نباید آسپرین برای آنفولانزا مصرف کنند، زیرا خطر ابتلا به یک بیماری جدی به نام سندرم ری وجود دارد.

8. سنجد را امتحان کنید

سنجد صدها سال است که در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود.

در یک مطالعه کنترل شده با دارونما، افراد مبتلا به آنفولانزا که چهار بار در روز قرص سنجد مصرف کردند، پس از 48 ساعت کاهش تب، سردرد، دردهای عضلانی، احتقان بینی و سرفه را تجربه کردند.

در مطالعه دیگری با منبع معتبر، 60 نفر با علائم مشابه آنفولانزا که 15 میلی لیتر شربت سنجد چهار بار در روز مصرف کردند، چهار روز زودتر از افرادی که دارونما مصرف کردند، علائم خود را بهبود بخشیدند.

یک مطالعه بزرگتر در یک منبع معتبر در 312 مسافر هوایی نشان داد که 300 میلی گرم کپسول عصاره سنجد که سه بار در روز مصرف می شود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و مدت زمان آن را در افرادی که پس از سفر بیمار می شوند در مقایسه با گروه دارونما کاهش می دهد.

کپسول ها، قرص ها و شربت های سنجد در فروشگاه ها یا به صورت آنلاین موجود است. شما نباید سنجد خام بخورید، زیرا می تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود.

به یاد داشته باشید که سنجد یک درمان مکمل است، بنابراین مطمئن شوید که آنفولانزا را با داروهای OTC یا داروهای تجویزی نیز درمان می کنید.

9. یک قاشق عسل برای تسکین سرفه میل کنید

عسل یک داروی طبیعی نسبتاً رایج برای تسکین گلودرد یا سرفه است. مخلوط کردن عسل با چای یک راه عالی برای هیدراته ماندن و همچنین درمان علائم آنفولانزا است.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که یک قاشق عسل در کنترل سرفه شبانه موثرتر از داروهای سرکوب کننده معمول سرفه در کودکان 2 تا 18 ساله مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است.

با این حال، یک نکته قابل توجه این است که نباید به کودکانی که کمتر از یک سال دارند عسل بدهید.

10. در مورد داروهای ضد ویروسی از پزشک خود سوال کنید

داروهای ضد ویروسی فقط با نسخه در دسترس هستند، بنابراین ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید. این داروها معمولاً برای افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به عوارض آنفولانزا هستند، استفاده می شود.

این داروها از رشد و تکثیر ویروس جلوگیری می کنند. اگر آنها را ظرف 48 ساعت پس از بروز علائم مصرف کنید، بهترین نتیجه را خواهند داشت.

ممکن است بخواهید از پزشک بخواهید که یک داروی ضد ویروسی تجویز کند اگر:

  • سن زیر 5 سال (به ویژه سن 2 سال)
  • 18 سال یا کمتر هستند و از داروهای حاوی آسپرین یا سالیسیلات استفاده می کنند
  • حداقل 65 ساله هستند
  • باردار هستند یا در دو هفته گذشته زایمان کرده اند
  • یک بیماری مزمن پزشکی دارید یا داروهای دیگری مصرف می کنید که سیستم ایمنی شما را تضعیف می کنند
  • در خانه سالمندان یا مرکز مراقبت های طولانی مدت زندگی کنید
  • بسیار چاق هستند، با شاخص توده بدنی (BMI) حداقل 40

داروی ضد ویروسی که معمولاً تجویز می شود، اوسلتامیویر (تامیفلو) است. در اکتبر 2018، سازمان غذا و داروی ایالات متحده baloxavir marboxil (Xofluza)، یک ضد ویروس جدید برای افراد 12 ساله و بالاتر را تأیید کرد.

مصرف داروهای ضد ویروسی در عرض دو روز پس از شروع علائم ممکن است هم طول مدت آنفولانزا را تا حدود یک روز کاهش دهد و هم شدت علائم را کاهش دهد.

11. واکسن آنفولانزا بزنید

واکسن سالانه آنفولانزا بر اساس پیش بینی دانشمندان در مورد اینکه کدام سویه آنفولانزا در فصل بعدی آنفولانزا غالب خواهد شد، تولید می شود. با این حال، گاهی اوقات آنها اشتباه می کنند. دریافت واکسن آنفولانزا پس از ابتلا به آنفولانزا می تواند از شما در برابر سایر گونه های ویروس محافظت کند.

ممکن است فکر کنید خیلی دیر شده است یا نمی توانید در یک فصل دوباره به آنفولانزا مبتلا شوید، اما این احتمال هنوز وجود دارد. بنابراین، ایده خوبی است که با واکسن زدن از خود محافظت کنید.

12. مثبت بمانید

ما اغلب فراموش می‌کنیم که احساسات و نگرش‌هایمان چقدر بر احساس فیزیکی ما تأثیر می‌گذارد. اگرچه ممکن است نتوانید گرفتگی بینی خود را باز کنید یا تب خود را با افکار مثبت پایین بیاورید، اما حفظ نگرش مثبت در طول بیماری ممکن است به بهبودی کلی شما کمک کند.

کلام آخر

بهترین کاری که می توانید برای بهبودی از آنفولانزا انجام دهید این است که به خودتان اجازه دهید بخوابید، استراحت کنید و مایعات زیادی بنوشید. اگر علائم آنفولانزای خود را زود تشخیص دادید و در معرض خطر عوارض جدی هستید، می توانید یک داروی ضد ویروسی را امتحان کنید تا به کاهش طول مدت علائم کمک کند.

بیشتر علائم آنفولانزا در عرض یک تا دو هفته برطرف می شود. اگر علائم آنفولانزا شروع به بهبود کرد و سپس به سرعت بدتر شد، یا بعد از دو هفته فروکش نکرد، با پزشک خود تماس بگیرید.


ارسال نظر



نظرات



کامنتی ثبت نشده است